Έρχονται τα e-βιβλία για ελεύθερους επαγγελματίες και επιχειρήσεις
Στην ηλεκτρονική εποχή μπαίνουν από φέτος οι συναλλαγές των επιτηδευματιών μεταξύ τους, αλλά και με την εφορία, καθώς η αγορά εγκαταλείπει από φέτος τα παραδοσιακά τιμολόγια και βιβλία, για να υποδεχθεί το φθινόπωρο τα ηλεκτρονικά φορολογικά στοιχεία.
Οι πρώτες ανακοινώσεις για τα «ηλεκτρονικά βιβλία» αναμένονται σήμερα, από τον υπουργό ΟικονομικώνΧρήστο Σταϊκούρα, από κοινού με τον αρμόδιο για τα φορολογικά θέματα υφυπουργό Απόστολο Βεσυρόπουλο και τον Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργο Πιτσιλή.
Με τη μετάβαση στη νέα ηλεκτρονική εποχή, όλες οι λογιστικές εγγραφές επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματιών δεν θα φυλάσσονται πλέον μόνον στα λογιστήριά τους, αλλά θα αποστέλλονται και θα διασταυρώνονται on line στις βάσεις δεδομένων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.
Σύμφωνα με όσα αποκάλυψε την περασμένη Κυριακή το «business stories», από το 2020 ουσιαστικά καταργούνται τα έντυπα τιμολόγια και όλες οι φορολογικές κινήσεις της αγοράς θα δηλώνονται και θα παρακολουθούνται ηλεκτρονικά, θέτοντας τέλος έτσι σε γραφειοκρατικές διαδικασίες και το «χαρτοβασίλειο» των λογιστηρίων, αλλά παρέχοντας και πλήρη έλεγχο στην εφορία για τα πραγματικά έσοδα και έξοδα των φορολογουμένων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων έχει ξεκινήσει τις πρώτες δοκιμές και βρίσκεται πλέον σε υψηλό επίπεδο ετοιμότητος για την μετάβαση στο νέο καθεστώς. Πιλοτικά καταρχάς, βάζει σε εφαρμογή -από τον Οκτώβριο πιθανότατα- την πλατφόρμα υποδοχής των φορολογικών στοιχείων που θα εκδίδονται ηλεκτρονικά. Από το 2020 το νέο σύστημα γίνεται υποχρεωτικά καθεστώς για όλους και καμία δαπάνη δεν θα αναγνωρίζεται προς έκπτωση εάν δεν έχει εκδοθεί το αντίστοιχο ηλεκτρονικό τιμολόγιο.
«Big brother» στα λογιστήρια
Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν σε επιτελείς των ΔΟΥ όλης της χώρας, η ΑΑΔΕ έχει σχεδιάσει ήδη την ηλεκτρονική εφαρμογή, στην οποία θα καταχωρούνται τα τιμολόγια που θα εκδίδονται. Το σχέδιο βρίσκεται ήδη σε ώριμο στάδιο και αρχικά θα υποχρεώνει τους εκδότες να αναρτούν ηλεκτρονικά τα τιμολόγια για τις πωλήσεις τους. Ταυτόχρονα όμως, θα ενημερώνεται στο Taxisnet αυτομάτως και η μερίδα των τιμολογίων του λήπτη (αγοραστή) των υπηρεσιών. Έτσι θα μπορούν να εντοπίζονται και «ύποπτες» συναλλαγές ή κινήσεις ανά περίοδο, ή και ανά ημέρα ακόμη!
Με το πέρασμα στη νέα εποχή, μετατρέπονται ουσιαστικά σε ηλεκτρονικά τα βιβλία εσόδων – εξόδων που τηρούν οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι επιχειρήσεις.
Οι επιτηδευματίες θα συνδέονται στο περιβάλλον Τaxisnet όπου:
– θα βλέπουν μια ειδική φόρμα στην οποία θα καταχωρούν λεπτομερώς ένα προς ένα όλα τα τιμολόγια εσόδων τους από πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών.
– θα εμφανίζεται και μια αντίστοιχη φόρμα στην οποία θα καταχωρούνται αναλυτικά οι δαπάνες της επιχείρησης.
– η ηλεκτρονική εφαρμογή θα υπολογίζει αυτόματα το άθροισμα εσόδων και δαπανών αναλυτικά, για κάθε μήνα ή τρίμηνο και για το σύνολο του έτους ή της χρήσης.
Στις σχετικές στήλες θα αναγράφονται ο ΑΦΜ του αντισυμβαλλόμενου, τα έσοδα ή τα έξοδα, ο ΦΠΑ που αναλογεί, οι αποσβέσεις, οι παρακρατούμενοι φόροι (π.χ. μισθωτών υπηρεσιών), τα τέλη χαρτοσήμου και άλλοι φόροι ή τέλη.
Κερδίζουν οι νομοταγείς
Τι θα σημαίνουν όλα αυτά;
– Η ΑΑΔΕ θα μπορεί να γνωρίζει σχεδόν σε πραγματικό χρόνο τους τζίρους των πωλήσεων κάθε επιχείρησης ή επαγγελματία.
– Περιορίζεται δραστικά ο κίνδυνος έκδοσης πλαστών και εικονικών τιμολογίων, καθώς η διασταύρωση θα γίνεται online και όχι με πολύμηνη καθυστέρηση -ή και με μαγνητικές δισκέτες σε ορισμένες περιπτώσεις!
Από την άλλη, παίρνει τέλος και ο «βραχνάς» των φορολογουμένων για μια σειρά υποχρεώσεων υποβολής δηλώσεων που τους επιβάλλονται για ελεγκτικούς λόγους ως σήμερα (όπως συγκεντρωτικές τιμολογίων, ΜΥΦ κλπ).
Ακόμα και η υποβολή περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ δεν θα έχει αξία, αφού τα στοιχεία που αναγράφονται στις δηλώσεις αυτές θα προκύπτουν αυτομάτως με την ενημέρωση των βιβλίων.
Καταργούνται υποχρεώσεις
Με την πιλοτική έναρξη του μέτρου και κάθε μήνα, οι λήπτες τιμολογίων θα ελέγχουν και θα αποδέχονται ή θα απορρίπτουν τις συναλλαγές που οι εκδότες τους θα δηλώνουν ότι διενήργησαν. Αυτό σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να συνδέονται στο διαδίκτυο και να συμπληρώνουν φόρμα ή να αποστέλλουν ειδικές καταστάσεις (excel) στην ΑΑΔΕ. Μόνη ευθύνη του λήπτη θα είναι να διορθώσει ή να συμπληρώσει τυχόν παραλείψεις και σφάλματα, στα στοιχεία τιμολογίων που θα έχουν συμπληρώσει οι εκδότες τους.
Στόχος όμως είναι η καθολική εφαρμογή του νέου συστήματος που θα ξεκινήσει το 2020. Είναι ενδεικτικό ότι στην Ιταλία, όπου έγινε υποχρεωτική από φέτος η ηλεκτρονική τιμολόγηση, υπολογίστηκε ότι το κόστος διαχείρισης για μια μικρομεσαία (για τα ιταλικά δεδομένα φυσικά) επιχείρηση με 3.000 τιμολόγια, μπορεί να μειωθεί κατά 7 έως και 11,5 ευρώ ανά τιμολόγιο. Η μείωση των 21.000 έως 35.000 ευρώ ετησίως, προκύπτει από τη μείωση στην κατανάλωση χαρτιού και μελανιών, την εξοικονόμηση αμοιβών και εργατοωρών που ξοδεύονται στην αναζήτηση τιμολογίων ή σε περίπτωση ελέγχων κλπ.
Πηγή: NEWMONEY.GR